Uden at dele for meget ud af min egen holdning med hensyn til det “eksperiment” regeringen foretager, så vil jeg fortælle jer kort om hvad børns bekymring kan være i forhold til at starte i skole.
I øjeblikket lærer børn at de skal holde afstand, netop for at holde smittespredningen nede, men det gør også noget andet ved børn. De tager ubevidst afstand og det kan skabe social distance, introvert verse ekstrovert.
Inden min yngste skulle sove i går aftes, hun er startet i skole her til morgen, kom der er et spørgsmål fra hende…
Nærmest med gråd i stemmen, mor, – når jeg kommer hjem fra skole, – skal I så holde afstand til mig?
Herhjemme praktiserer vi meget kærlighed, både med ord og i særdeleshed med fysisk berøring. Så forståeligt at mit barn på 11 år har sådan et spørgsmål. Det viser lidt om hvad der foregår inde i hovedet når man konstant får af vide, – hold afstand.
Mit svar kom prompte, – nej, jeg kommer ikke til at holde afstand til dig. Vi skal nok klare det, og jeg kommer stadig til at kramme dig og sidde tæt med dig.
At aflevere mit barn i skolen i morges, se hvordan mindreårige børn står på afstand af hinanden, – det gør ondt helt inde i hjertet. I mit sind er det forkert at børn skal være “menneskeforskrækket” – i form af afstand. Det skaber bare noget helt forkert menneskeligt, – i min optik.
Med ovenstående skrevet, – jeg er godt klar over der er en dødelig virus i omløb og jeg er også klar over DK bliver opdelt i 2, og det skiller mennesker af – og det synes jeg er afskyeligt at være vidne til.
Søde Lone❤️Jeg kunne ikke være mere enig❤️ Det gjorde også ondt langt i mit moderhjerte at sende 7-årige Sarah afsted med ondt i maven og blanke øjne Det er blevet for meget nu Stort kram❤️
Kære Janne,
Håber at alt kærligheden vi giver børnene er “nok” til at ruste dem i denne tid og særligt årene fremover.
Kære Lone, jeg kunne ikke være mere enig i hvad du skriver! Jeg har så valgt til en start at holde Noah hjemme resten af ugen, og har heldigvis forståelse fra skolen, der holder os opdateret med lektier. Jeg ved at yderligere to i hans klasse er blevet hjemme.
Fra en ‘muldvarp’ i klassen fik jeg at vide, at de i klassen er blevet inddelt i 4 grupper, og det er kun dem i gruppen man må lege med. I frikvarteret skal gruppe 1 stå i det ene hjørne og ‘lege’, gruppe 2 være i højre hjørne osv. De grupper de er inddelt i er kun ca. 40 % sat efter hvem de normalt leger med. Det vil sige, at lærerens favoritter er i gruppe med bedstevennerne, og så er ‘det tynde øl’ så ellers spredt ud hvor der lige var nogle huller. Jeg har en manglende forståelse for, hvordan man kan tale om, at det er godt for børnene pga. det sociale at være igang, når de så dårligt nok kan være sociale – og da slet ikke med dem de gerne vil være det med.
Underlig, underlig tid. Og nej, vi har bestemt heller ikke sat krammene ned herhjemme og kommer heller ikke til at gøre det, når jeg på et tidspunkt bliver klar til at sende ham afsted igen :-).
Knus fra kusinen
Kære Mette,
Jeg har valgt at sende den yngste i skole fordi hun mangler den sociale del i børnehøjde. I hendes klasse har de opdelt i 2, og jeg tænker her, det er bedre hun kommer afsted og er sammen med nogle af hendes klasse frem for at blive hjemme og “isoleres” fortsat. Vi har været rigeligt isoleret i min optik. Dog er jeg mere nervøs for hendes hænder nu end tidligere da de vasker hænder 6 gange om dagen, hvilket medfører utrolig tørre hænder med små sår på.
Jeg er klar over det er en farlig virus, men efterhånden overtager virussen det menneskelige aspekt.
Total rigtig opfattelse kære datter og godt at se at dine kusiner er enige. DEJLIGT at læse ❤️❤️